Veel gestelde vragen
Veelgestelde vragen
Voor kinderen die verantwoordelijkheid kunnen nemen voor hun keuzes is het democratisch onderwijs heel geschikt. Kinderen die niet met afgesproken grenzen kunnen omgaan zodat ze in vrijheid keuzes kunnen maken, hebben het heel moeilijk. Ook is het belangrijk dat ouders vertrouwen hebben in hun kind, het onderwijsconcept en de begeleiders.
Je kunt niet niet leren. Wij zijn van mening dat alle nieuwe informatie die wordt toegevoegd aan wat je al weet, leren is. De basis van onze visie is dat je altijd zin hebt in je eigen ontwikkeling. Soms kunnen ouders ongeduldig worden omdat er ogenschijnlijk weinig cognitieve ontwikkeling lijkt plaats te vinden. Op sociaal en emotioneel vlak gebeurt er dan heel veel. Onze visie is dat cognitieve ontwikkeling pas kan plaatsvinden als het kind zich veilig voelt.
Vrijheid in keuze wil zeker niet zeggen dat alles kan en mag. We maken met elkaar afspraken waar we ons aan houden om een fijne sfeer te houden op de school. We waken daarmee voor grenzeloosheid en scheppen een veilig kader waarbinnen het kind autonomie kan beoefenen en verschillende keuzes kan maken die op dat moment passen.
Wij zullen vooral een inspirerende leeromgeving aanbieden. De school zal worden ingericht met tal van functionele ruimtes, zoals een klusruimte, een atelier, een speelruimte, een rustruimte, een studieruimte, een muziekruimte & theater, een keuken, een tuin met ruimte om te spelen en te tuinieren, etcetera.
Daarnaast werken wij ook met bekende lesmethodes. Deze worden ingezet als middel en niet als doel op zich en zijn daarom niet leidend qua tempo of leeftijd. Naast het gebruik van lesmethodes zoeken begeleiders samen met kinderen naar informatiebronnen waar zij van kunnen leren, zoals geschikte (studie)boeken of experts op een bepaald gebied.
Begeleiders observeren veel en kunnen daaruit afleiden waar de interesse van een kind ligt en hoe het graag leert. Begeleiders bieden dan de ondersteuning en hulpmiddelen die een kind nodig heeft om de wereld vanuit eigen motivatie te verkennen.
Op een democratische school zie je de hele dag wel kinderen spelen. Sommige mensen vragen zich af of de kinderen wel voldoende leren. “Mijn spelen is leren, mijn leren is spelen” is een opvatting die je ook in bijvoorbeeld het Montessori onderwijs hoort. De spelende mens is een scheppende mens en daar gaat het wat ons betreft om. Niet het reproduceren van kennis maar het op een levende manier eigen maken van zaken die voor je leven van belang zijn.
Kinderen die voldoende gespeeld hebben en actief de wereld mogen ontdekken, leren de schoolse vakken als rekenen en taal vaak spelenderwijs. Soms lijkt het vanzelf te gaan, soms is er extra aandacht en les voor nodig om het kind voldoende vaardigheden bij te brengen. Het gaat erom dat ieder kind dat op zijn eigen tijd en wijze kan doen; soms uit een boekje, achter de computer, in de tuin of tijdens een spelletje. Leren vanuit betrokkenheid gaat reuze snel en met veel plezier!
Eigenlijk is de school 1 grote groep en zitten de leerlingen in ‘groep alles’.
Wel zullen leerlingen onderdeel van hun mentorgroep zijn. De mentorgroepen zullen tussen de 10 en 20 kinderen. We starten met mentorgroepen met kinderen in de leeftijd variërend van 4 tot 7 jaar. Een leerling kan op 2 momenten per jaar naar een volgende groep overstappen, aan de start van het nieuwe schooljaar en na de kerstvakantie. Dit gebeurt na overleg met de leerling zelf en de begeleidende mentoren.
Mentorgroepen worden ingedeeld op basis van verschillende aspecten. Bij binnenkomst kijken we naar leeftijd en ontwikkelniveau, als na een tijdje blijkt dat een kind beter naar een andere mentorgroep kan gaan, dan bespreken we dat met elkaar en de leerling.
Kinderen kiezen activiteiten om aan mee te doen, over het algemeen kan ieder kind meedoen met alle activiteiten, als er te veel niveauverschil blijkt tijdens een activiteit, kan de groep gesplitst worden.
Elke dag starten kinderen in hun mentorgroep en maken contact met elkaar en hun mentor. Vervolgens gaat iedereen op basis van hun eigen dag-afspraken naar de verschillende lessen, activiteiten en kringbijeenkomsten. Of gaat verder met eigen projecten of spel. Tijdens de eet- en drinkmomenten komt iedereen samen. Op woensdagen worden workshops georganiseerd op het gebied van kunst, wetenschap, burgerschap, living values, etc.
Aan het einde van de dag helpt iedereen mee met het opruimen van de school. Iedere mentorgroep is verantwoordelijk voor een deel van het gebouw.
Op onze school telt elke stem even zwaar.
Dat geldt voor het leerproces van een kind maar ook voor de leeromgeving. Wil een kind graag een andere kleur op de muur van een lokaal? Dan kan dat in de schoolkring worden ingebracht. Welke kleur zou je willen, en wat vinden de anderen daarvan? Hoe veel geld gaat dat kosten, en hebben we dat beschikbaar? Welke consequenties heeft het schilderen van die muur, wie gaat de muur schilderen, wat doen we als de kleur toch niet bevalt? Op die manier voelt iedereen zich betrokken en krijg je een breed gedragen beslissing. Kinderen leren zo eigen keuzes maken en rekening houden met anderen en het grotere geheel.
Ouders vervullen een wezenlijke rol in onze school. We vinden het erg belangrijk dat er een sterke verbinding is tussen de school en het gezin.
Kinderen vinden het prachtig als hun ouders betrokken zijn bij de school waar zij naartoe gaan. Daarom vragen we ouders om hun kennis, interesses en talenten te delen op school. Voorbeelden zijn: het geven van workshops of lessen aan de leerlingen, klussen in de school, schoolfeesten of uitjes organiseren, materialen regelen voor de school. Het maakt niet uit wat je doet, als je zelf ook maar betrokken bent bij de school.
Wij zijn altijd op zoek naar enthousiaste leerkrachten die zich coachend kunnen opstellen en ons verder willen helpen om de school verder te ontwikkelen. Neem contact met ons op via het contactformulier en we gaan graag met je in gesprek!
Staat jouw vraag er niet bij? Stel ‘m gerust!